Thursday, May 22, 2008

Start a simple one : "Concept of Equation" (Part 1)

Sepertimana yang kita pelajari ketika "form 1" disekolah, kita didedahkan dengan satu ilmu baru dalam disiplin "Mathematics" ini, iaitu cara-cara untuk mencari nilai sesuatu "unknown". Sebagai contoh :
X + 1 = 3

Ini adalah contoh yang ringkas. Sebagaimana yang diajar, untuk mencari nilai anu/"unknown" iaitu 'X', kita akan menggunakan kaedah pemindahan digit. Ini bermaksud, '+1' akan dipindahkan dari "Left Hand Side" kepada "Right Hand Side", sepertimana berikut :

Seperti yang diajar di sekolah, '+1' ini apabila ia dipindahkan, akan berlaku perubahan "sign" padanya, yakni dari tanda positif (+) kepada tanda negatif (-). Bagi pelajar yang sudah biasa atau telah lama dalam disiplin ilmu "Mathematics", ini adalah perkara biasa.

Persoalannya, tidak pernahkah terlintas di benak fikiran kalian, kenapa tanda (+) berubah menjadi (-) apabila dibawa dari "Left Hand Side" ke "Right Hand Side"? Kenapa kita tidak kekalkan sahaja tanda (+) itu? Kenapa apabila '+1' itu dibawa ke "Right Hand Side", tanda (+) itu dikekalkan sahaja tanpa mengubah "sign" kepada (-). Sepertimana contoh berikut :

Kenapa? Adakah kalian tidak pernah terfikir tentang perkara ini? Kenapa pula apabila melibatkan proses "multiplication" dan "division", tanda (+) atau (-) ini tidak berubah? Contohnya :

Kenapa apabila '+4' dibawa ke sebelah kanan, tanda (+) masih kekal positif(+)? Tetapi, kedudukannya sebagai "cooficient of X" telah berubah menjadi "division of 4"? Kenapa '+4' tidak terus kekal sebagai "cooficient of 8"(pekali)?

Pernahkah kalian yang telah ilmu "Mathematics" ini selama bertahun-tahun lamanya terfikir mengenai hal ini? Kalau ya, cuba ceritakan penyelesaian kepada permasalahan ini. Kalau tidak, kenapa persoalan yang begitu remeh ini anda tidak pernah terfikir? Bagaimana pula dengan soalan "Additional Mathematics" yang digeruni oleh sebahagian besar pelajar? Mampukah anda menyelesaikannya jika soalan semudah ini pun anda tidak dapat selesaikan.

Kalau anda tahu jawapannya, Alhamdulillah. Anda seorang prihatin dan amat peka dengan permasalahan-permasalahan ilmu Matematik. Dan jikalau anda tidak pasti dengan jawapan yang berada di kepala anda atau tidak tahu untuk menjawabnya, dan anda ingin mengetahuinya, sila berSABAR dan tunggu "post" saya yang akan datang. InsyaAllah sama-sama kita berkongsi matlumat.

Caring by, Math Thinker.

2 comments:

indah-chan said...

hurm.. x + 1 = 3

reason ditukar sign sbb x itu hanyala perwakilan nombor yg blom diketahui.

same jugak kalo:

berapa + 1 = 3

atau

______ + 1 = 3

jelaslah, ape nombor kalo ditambah dgn 1 jd 3.. terang2 kte tau nombor 2.

jd, the changes of sign is justified when we changed from lefthandside to the righthandside from + to -.

tq

Math Thinker said...

ye...tapi ini adalah contoh mudah...jawapan kamu masih belum menjawab sepenuhnya persoalan yang dikemukan...

"Kenapa tanda ini BERUBAH bila beralih tempat dari Tangan Kanan ke Kiri dan sebaliknya?"